Forståelse af virksomhedskultur
Kultur: n 1. naturlige fænomen, der oprettes, når en gruppe af
folk mødes og samarbejder; 2. grundlaget for alle beslutninger og
aktioner inden for en organisation; 3. den måde, tingene er her omkring.
Hver gang folk kommer sammen med et fælles formål, er kultur
oprettet. Denne gruppe af mennesker kan være en familie, nabolag, projekt
team eller virksomhed. Kultur er automatisk skabt ud af den kombinerede
tanker, energier og holdninger af mennesker i gruppen.
Jeg sammenligner ofte kultur til elektricitet. Kultur er en energi kraft
der bliver vævet gennem tænkning, adfærd og identiteten af de
inden for gruppen. Kultur er kraftfulde og usynlige og dens
manifestationer er vidtrækkende. Kulturen Quickløn bestemmer virksomhedens kjole
kode, arbejdsmiljø, arbejde timer, regler for at komme videre og få
fremmes, hvordan erhvervslivet er set, hvad er værdsat, der er
værdsat, og meget mere.
Kulturen dukker op i både synlige og usynlige måder. Nogle
manifestationer af denne energifelt kaldet “kultur” er let at
observere. Du kan se dresscode, arbejdsmiljø, frynsegoder og titler
i en virksomhed. Det er overflade lag af kultur. Disse er kun nogle
af de synlige manifestationer af en kultur.
De langt mere kraftfulde aspekter af kultur er usynlige. Den kulturelle
kernen er sammensat af overbevisninger, værdier, normer, paradigmer,
verdensbilleder, stemninger, interne samtaler og private samtaler af
de mennesker, der er en del af gruppen. Dette er grundlaget for alle
handlinger og beslutninger inden for et team, afdeling eller organisation.
Synlige manifestationer af kultur
· Dress Code
· Arbejdsmiljø
· Fordele
· Frynsegoder
· Samtaler
· Work/Life Balance
· Titler & jobbeskrivelser
· Organisationsstruktur Quickløn
· Relationer
Usynlig manifestationer af kultur
· Værdier Quickløn
· Private samtaler (med self eller fortrolige)
· Usynlige regler
· Holdninger
· Overbevisninger
· Verdensbilleder
· Stemninger og følelser
· Ubevidste fortolkninger
· Standarder
· Paradims
· Antagelser
Business ledere antager ofte, at deres virksomhed vision, værdier,
og strategiske prioriteter er synonymt Quickløn med deres virksomhedskultur.
Desværre, alt for ofte, vision, værdier og strategiske prioriteter
kan kun være ord hængende på en mindeplade på væggen.
I en blomstrende indbringende virksomhed, vil medarbejdere repræsenterer værdier,
vision og strategiske prioriteter for deres virksomhed. Hvad skaber dette
legemliggørelsen (eller mangel på legemliggørelse) er den kultur, som gennemsyrer den
medarbejdernes psyker, organer, samtaler og handlinger.
Felterne energi, der udgør en gruppe kultur er dynamisk og
ændres løbende. Kultur er lavet og konstant forstærket på en
dagligt gennem samtaler, symboler, ritualer, skriftlige materiale,
og kropssprog. Det er den lille, hverdagsagtige handlinger og adfærd,
skabe en kultur og kan flytte en kultur.
At skabe og opretholde en sund og levende kultur kræver
styrkelse af kultur gennem daglige og proaktiv samtaler
og kommunikation. Undladelse af at diskutere værdier, formål, og
regler inden for en gruppe ofte fører til en kultur, der er på tværs af formål
med den erklærede hensigt af gruppen. Dårlig kommunikation skaber en masse
forvirring og ofte en krise af meningsløshed.
Da en kultur er oprettet hver gang en gruppe af mennesker mødes
for at danne et hold, vil et firma have mange sub-kulturer, der findes inden for
dets vigtigste kultur. For eksempel, kan markedsføring og teknologi holdene
har forskellige verdensbilleder, jargon, arbejdstimer og måder at gøre tingene. A
stor udfordring for dagens virksomhed er at skabe en stærk, sammenhængende
virksomhedskultur, der samler alle sub-kulturer og
sikrer, at de kan fungere som et samlet hold.
De fleste virksomheder forsøger at “lave” opfattede problemer ved at løse de
dele af virksomhedskultur, som er nemme at se. Nogle quick-rettelser
omfatte holding fredag øl bashes og virksomheden Quickløn skovture eller tilføje frynser
fordele og frynsegoder. Ingen af disse foranstaltninger vil have en kraftig eller
varig effekt på en virksomheds Quickløn kultur.
Så hvis det magtfulde del af kultur er usynlig, hvordan kan du påvirke
det? Gennem samtale. Samtaler har magt til at gøre det
usynlige synligt. Sprog er ikke kun beskrivende er det generative.
Sprog og samtaler har beføjelse til at generere en ny, kraftfulde
fremtidige og at skabe en kulturel energifelt, der vil støtte og
opretholde denne Quickløn fremtid.
Den administrerende direktør og lederskab team af et selskab har en kraftig indvirkning
kultur gennem deres samtaler og adfærd. Virksomhedsledere kan
pro-aktivt skabe en blomstrende kultur ved at forstå, hvad kultur er
(og ikke) og lære at have grundlæggende business samtaler.
Desværre, de fleste virksomhedsledere får lidt at ingen uddannelse
om, hvordan man har kraftfulde samtaler, der genererer kultur og handlinger.
Kultur bygning kan læres, men det tager en ærlige engagement fra
ledergruppe af en organisation.